کنترل از راه دور جمعيت ايران با پروژه امريکايي NSSM200


يکي از ابزارهاي ابرقدرت شدن و ابرقدرت ماندن در دست داشتن ابزارهاي کنترل جمعيت جهاني است. بر همين اساس کاهش جمعيت جهاني، از سوي شوراي امنيت ملي امريکا دنبال شد. به اعتقاد اتاق فکر اين راهبرد، افزايش جمعيت کشورهاي در حال توسعه و با منابع غني، بالا رفتن خواست‌ها و انتظارات عمومي از جمله آموزش، اشتغال، بهداشت و مسکن ناپايداري اجتماعي و سياسي را به دنبال دارد که در نتيجه به افزايش قيمت نفت جهت تأمين نيازهاي رفاهي و معيشتي مردم توسط دولت‌ها مي‌انجامد و تأثير بسيار منفي روي اقتصاد امريکا و به خطر انداختن منافع کشورهاي صنعتي و بهره آنها از اين منابع و سرمايه‌گذاري در کشورهاي فوق دارد.
در طول دهه 1350 و در زماني که هنري کيسينجر مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور بود، طرح مطالعاتي با نام پروژه NSSM200 درباره تأثير روند رشد جمعيت جهاني بر امنيت ملي امريکا انجام شد. اين پروژه روند فزاينده رشد جمعيت جهاني را برخلاف امنيت ملي امريکا دانسته و با تشريح راهبرد امريکا در مورد جمعيت جهاني، سياست‌ها، راهکارها، چگونگي همکاري سازمان‌هاي بين‌المللي و روش ترغيب و اقناع رهبران کشورهاي مورد نظر براي کاهش روند رشد جمعيت را تبيين مي‌کند.

کشورهاي غربي و در رأس آن امريکا براي ايجاد تعادل جمعيتي به نفع خود و به عنوان يکي از سياست‌هاي استراتژيک در دکترين دفاع ملي و سياست خارجي به کاهش رشد جمعيت در جهان سوم به خصوص کشورهاي اسلامي پرداختند و اجراي آن را در قالب عمل به سه راهبرد دنبال کردند: راهبرد اول) تبديل کشورهاي پرجمعيت به کشورهاي کم‌جمعيت و تجزيه آنها، راهبرد دوم) فشار بر سران کشورهاي در حال توسعه از جمله کشورهاي اسلامي به منظور کاهش ميزان رشد طبيعي جمعيت در کشورشان به کمک مديريت سياسي در کشورهاي اسلامي و بهره‌گيري از سازمان بين‌المللي و راهبرد سوم) تغيير ارزش‌هاي جوامع در حال توسعه به ويژه مسلمان. در اين مسير شبکه‌اي از مؤسسات دولتي و غيردولتي از خارج و داخل کشورهاي اسلامي مديريت سياسي اين روند را بر عهده داشتند، به عنوان مثال آژانس رشد و توسعه بين‌المللي امريکا هزينه تمامي طرح‌هاي کاهش جمعيت در کشورهاي اسلامي را بر عهده دارد. علاوه بر اين موسسه پث فايندر (Path Finder) وسايل جلوگيري از بارداري را توليد کرده و در دسترس زنان قرار مي‌دهد.

همزمان سياست‌هاي کنترل جمعيت در کشورهاي اسلامي و در حال توسعه از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي فعال در زمينه سياست‌هاي جمعيتي پشتيباني مي‌شد مانند سازمان بهداشت جهاني، صندوق جمعيت سازمان ملل متحد، سازمان تغذيه و کشاورزي بين‌المللي، سازمان فرهنگي يونسکو، شوراي جمعيتي، يونيسف و بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول. علاوه بر اين سوء‌تدبير در کشور ما و همزمان شدن برنامه‌هاي مديريت جمعيت ايران با برنامه‌هاي جهاني در اين رابطه از کشورمان الگويي نمونه در اجراي موفق برنامه‌هاي کنترل جمعيتي ساخت، طوري که ايران در بالاترين رده ميان 75 کشور در حال توسعه، در زمينه کنترل جمعيت در سال 1371 قرار گرفت و رئيس فدراسيون بين‌الملل خانواده در سال 1373 از ساير کشورهاي اسلامي خواست تا از الگوي کنترل جمعيت در ايران پيروي کنند.

دکترين جمعيتي امريکا را اين مسئله کامل مي‌کند که در آينده، کشورهايي بر جهان سلطه خواهند داشت و به عنوان کشورهاي مقتدر شناخته مي‌شوند که داراي مؤلفه‌هايي باشند که وسعت سرزمين، منابع طبيعي و جمعيت از اهم اين مؤلفه‌هاست. به همين دليل است که به سرعت کشورهايي مانند هند و چين در حال قدرتمند شدن هستند يا کشورهاي اروپايي در حال متحد شدن براي تشکيل کشور اروپا با وسعت و جمعيت بالا هستند. اين در حالي است که در کشور ما گروهي از داخل هنوز بر ادامه روند کنترل جمعيت و تنظيم خانواده اصرار دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، اجتماعی ، سیاسی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 24 تير 1393برچسب:, | 11:22 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.